Τις ακόλουθες δύο ερωτήσεις που κατέθεσαν στη βουλή ο πρόεδρος και βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης προς την υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κοινοποιεί η ΔημΑρ Ξάνθης:

Για την ανεργία

Διαψεύδονται καθημερινά οι αισιόδοξες προβλέψεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σχετικά με την ανάσχεση της ανεργίας. Η πρόσφατη δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης του 2017 για την ελληνική οικονομία και την απασχόληση από το Ινστιτούτο Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ-Γ.Σ.Ε.Ε.) αποκαλύπτει, μεταξύ άλλων, τις δραματικές διαστάσεις που έχει λάβει η ανεργία στην χώρα μας.

Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιώντας στοιχεία που βασίζονται στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2016 και κάνοντας χρήση εναλλακτικών δεικτών εκτίμησης του ποσοστού ανεργίας, που αποτυπώνουν πληρέστερα την κατάσταση της αγοράς εργασίας και που λαμβά­νουν υπόψη τους ανέργους, τους αποθαρρημένους ανέργους, το λοιπό εν δυνάμει πρόσθετο εργατικό δυναμικό και τη μη ηθελημένη μερική απασχόληση, η έκθεση του ΙΝΕ-Γ.Σ.Ε.Ε καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το πραγματικό ποσοστό ανεργίας αγγίζει το 30% (29,6% για την ακρίβεια). Εκτίμηση που ξεπερνάει τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, βάσει των οποίων το ποσοστό της ανεργίας το τρίτο τρίμηνο του 2016 διαμορφώθηκε στο 22,6%.

Από την μελέτη των στοιχείων της εν λόγω έκθεσης για την εξέλιξη της ανεργίας, ιδιαίτερα έντονη ανησυχία προκαλούν δε τα εξής τρία σημεία. Πρώτον, το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων (άνω του ενός έτους) στο σύνολο των ανέργων κινείται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%. Δεύτερον, η ανεργία των νέων καλπάζει. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η ανεργία στην ηλικιακή ομάδα των 15-24 ετών βρίσκεται στο 44,2%, στην ηλικιακή ομάδα των 25-29 ετών στο 33,2%. Επίσης, το ενιαία υψηλό επίπεδο ανεργίας σε όλα τα μορφωτικά επίπεδα αποτελεί, όπως αναφέρει και η έκθεση, “σαφή ένδειξη της χαμηλής διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας της οικονομίας”, αλλά κυρίως της αναποτελεσματικότητας των όποιων ενεργητικών πολιτικών στήριξης των ανέργων, αφού τελικά αυτές δεν εξασφαλίζουν τη μείωση της ανεργίας.

Δεδομένου ότι:

  • Η ασκούμενη πολιτική και η υπερφορολόγηση έχουν εξοντώσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις
  • Η ανάπτυξη δεν διατάσσεται αλλά για να επιτευχθεί απαιτεί σχέδιο, δεν επιτυγχάνεται με την ανεργία στα ύψη και χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο καταπολέμησης της ανεργίας, χωρίς σύνδεση κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας με την απασχόληση
  • Αν δεν μειωθεί η ανεργία, κανένα από τα μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε όπως το ασφαλιστικό δεν θα έχει κοινωνικά δίκαιη λύση
  • Η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει σε διαθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις ούτε παρουσίασε κανένα σχέδιο για την τόνωση της απασχόλησης. Οι όποιες δε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης αποτελούν ένα άθροισμα αποσπασματικών δράσεων
  • Το τοπίο αυτό γίνεται ζοφερό αν αναλογιστεί κανείς τα αποθαρρυντικά στοιχεία που αποτυπώνονται στην έκθεση του ΙΝΕ-Γ.Σ.Ε.Ε για την κατάσταση των εργαζομένων και την ολοένα και αυξανόμενη ένταση και ανασφάλεια στις συνθήκες εργασίας.

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

  • Γιατί δεν έχετε παρουσιάσει έως σήμερα μία συνεκτική πρόταση δημιουργίας θέσεων εργασίας ανά τομέα/κλάδο πολιτικής με χρονοδιαγράμματα με συνεχή έλεγχο και επικαιροποίηση αποτελεσμάτων και στόχων;
  • Έχετε καταρτίσει ένα σαφές και ολοκληρωμένο σχέδιο καταπολέμησης της ανεργίας; Κι αν ναι, μπορείτε να μας το καταθέσετε; Σε ποιες ειδικότερες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για να καταπολεμήσετε την μακροχρόνια ανεργία και την ανεργία των νέων;

Για τις καθυστερήσεις στην απονομή συντάξεων, το αλαλούμ με εισφορές-μπλοκάκια και το διοικητικό χάος στον Ε.Φ.Κ.Α.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κατόρθωσε να αποδομήσει βιαίως το Ασφαλιστικό Σύστημα χωρίς να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του. Έκοψε το ΕΚΑΣ από τους χαμηλοσυνταξιούχους, περιέκοψε τις επικουρικές συντάξεις, νομοθέτησε «κόφτη» οριζόντιων περικοπών. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η πρωτοφανής καθυστέρηση στην απονομή νέων συντάξεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι δέκα ολόκληρους μήνες μετά την ψήφιση του ν. 4387/2016, δεν έχει εκδοθεί ούτε μία σύνταξη!

Οι αιτήσεις συνταξιοδότησης είναιι χιλιάδες, ο αριθμός των εισηγητών υπαλλήλων εξαιρετικά μειωμένος και η κυβέρνηση χειρίστηκε το ζήτημα του ετήσιου συντελεστή μεταβολής μισθών που ορίζει ο ν. 4387/2016, και βάσει του οποίου θα καθορίζονταν στο εξής οι συντάξεις, με απαράδεκτο τρόπο. Καταθέτει τροπολογίες – μπαλώματα και τρέχει να μαζέψει το χάος που η ίδια δημιούργησε.

Το πρόβλημα αφορά τόσο τις κύριες όσο και τις επικουρικές συντάξεις αλλά και τα εφάπαξ. Συγκεκριμένα, η έκδοση της οριστικής σύνταξης μπορεί να πάρει ακόμα και τρία χρόνια σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, ενώ 130.000 συμπολίτες μας αναμένουν ως και 30 μήνες την έκδοση της επικουρικής τους.

Και σαν να μην έφταναν αυτά, δέκα μήνες μετά την ψήφιση του Ασφαλιστικού νόμου – λαιμητόμου (ν.4387/2016) ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με το χάος και την ταλαιπωρία. Δεν υπάρχει χαρτί εκτύπωσης στις υπηρεσίες, η αναμονή στις ουρές μεγαλώνει, τα λάθη στα ειδοποιητήρια των ασφαλιστικών εισφορών αναστατώνουν τους ασφαλισμένους.

Επιπλέον, έχουν παρατηρηθεί λάθη στον υπολογισμό των εισφορών, με αποτέλεσμα ασφαλισμένοι να έχουν λάβει ειδοποιητήρια (ένα στις 14/02/2017 και ένα στις 17/02/2017) με διαφορετικά ποσοστά εισφορών και με το δεύτερο καλούνται να πληρώσουν περισσότερα.

Την ίδια στιγμή, οι ρυθμίσεις για τα μπλοκάκια οδηγούν σε ομηρία τους ασφαλισμένους από τους εργοδότες τους, σε αύξηση της μαύρης και αδήλωτης εργασίας και τελικά σε απολύσεις και κλείσιμο δραστηριοτήτων και απώλεια πόρων για το Δημόσιο. Επιπλέον, δύο μέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία καταβολής των εισφορών, 60.000 εργαζόμενοι με δελτίο παροχής υπηρεσιών δεν γνωρίζουν καν τι εισφορές θα πληρώσουν καθώς εκκρεμεί ακόμη η έκδοση της απαιτούμενης εγκυκλίου.

Η ανικανότητα και η προχειρότητα της κυβέρνησης και στα ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης είναι πρωτοφανής. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας πορεύθηκε χωρίς σχέδιο και οργάνωση, ούτε καν για τη μετάβαση στο νέο φορέα- μαμούθ που η ίδια δημιούργησε και προπαγάνδισε! Οι μεγαλοστομίες κατά την ψήφιση του νόμου των κ.κ. Κατρούγκαλου και Πετρόπουλου περί απλοποίησης διαδικασιών, καλύτερης οργάνωσης και ενίσχυσης της κοινωνικής ασφάλισης θα ακούγονταν σήμερα αστείες, αν η όλη κατάσταση δεν ήταν τραγική. Ο νέος Οργανισμός «έκανε πρεμιέρα» με έλλειμμα ύψους άνω του 1 δις ευρώ, ενώ η εισπραξιμότητα κυμαίνεται κάτω του 50%. Η ενοποίηση των Ταμείων συνίσταται μόνο σε κεντρικό επίπεδο και όλες οι περιφερειακές υπηρεσίες εξακολουθούν να λειτουργούν, όπως παλιά, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η διαδικασία έκδοσης του συνόλου των εφαρμοστικών και κανονιστικών πράξεων που προβλέπει ο νόμος για τη λειτουργία του νέου Οργανισμού. Ακόμη και σήμερα, ο ΕΦΚΑ δεν διαθέτει Οργανόγραμμα καθώς δεν έχει εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Επιπλέον, η κυβέρνηση με κανονιστικού χαρακτήρα μεθοδεύσεις ακυρώνει στην πράξη, κατά τρόπο προκλητικά αντιδημοκρατικό, τον κοινωνικό έλεγχο και την δημοκρατική λογοδοσία στην κοινωνική ασφάλιση καθώς στο Δ.Σ. του ΕΦΚΑ δεν μετέχουν εκπρόσωποι των ασφαλισμένων αλλά ούτε και εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Όλες οι Υπηρεσίες του νέου Οργανισμού είναι υποστελεχωμένες. Την ίδια στιγμή, σημειώνεται καθυστέρηση στην έκδοση πράξεων τοποθέτησης στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ του προσωπικού όλων των φορέων. Με ασάφεια αρμοδιοτήτων, χωρίς καν αντικείμενο, οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε καθεστώς πλήρους ανασφάλειας. Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τον ΕΦΚΑ προκειμένου να «εξυπηρετήσει» την κομματική της πελατεία και «τα δικά της παιδιά», χωρίς διαφανείς, αξιοκρατικές διαδικασίες. Οι περισσότερες θέσεις ευθύνης στελεχώθηκαν με πρόσωπα που δεν διέθεταν τα απαιτούμενα από τον Υπαλληλικό Κώδικα προσόντα. Τα πληροφοριακά συστήματα του ΕΦΚΑ παρουσιάζουν δυσλειτουργίες. όπως προβλήματα στη λειτουργία του ενιαίου πρωτοκόλλου και στο σύστημα του Μητρώου, γεγονός που συνεπάγεται ουρές ταλαιπωρίας για τους ασφαλισμένους. Αλαλούμ προκλήθηκε επίσης κατά τη μεταφορά δεδομένων από τα μητρώα των επιμέρους υπηρεσιών στον ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί δεδομένα ασφαλισμένων ή ακόμη και ολόκληροι φάκελοι και να έχουν γίνει συγχωνεύσεις λόγω συνωνυμίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει πάγωμα διαδικασιών (π.χ. απόδοσης σύνταξης θανάτου, απόδοσης εξόδων κηδείας, υποβολής ΑΠΔ κ.λπ.) εις βάρος των ασφαλισμένων.

Για όλους αυτούς τους λόγους, επερωτάται η κ. Υπουργός:

  • Για την πρωτοφανή καθυστέρηση στην απονομή των κύριων συντάξεων, των επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ
  • Για το αλαλούμ με τις ασφαλιστικές εισφορές και τις αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις για τα μπλοκάκια
  • Για την προχειρότητα, τις καθυστερήσεις και τα λάθη στον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών
  • Για το διοικητικό χάος, την υποστελέχωση, την ασάφεια στις αρμοδιότητες που έχει οδηγήσει σε ανασφάλεια, ταλαιπωρία και απόγνωση χιλιάδες ασφαλισμένους και συνταξιούχους
  • Για το έλλειμμα του ΕΦΚΑ και την μειωμένη εισπραξιμότητα των υπέρογκων ασφαλιστικών εισφορών
  • Για την αναξιοκρατία στην τοποθέτηση υπαλλήλων σε θέσεις ευθύνης.
  • Για τα προβλήματα λειτουργίας και διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων
  • Για τις ελλείψεις σε αναλώσιμα και καύσιμα.

Οι επερωτώντες βουλευτές:

  • ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
  • ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΗ
  • ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
  • ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
  • ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
  • ΘΕΟΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
  • ΑΧΜΕΤ ΙΛΧΑΝ
  • ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
  • ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΧΑΡΑ
  • ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
  • ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ
  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
  • ΛΟΒΕΡΔΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
  • ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
  • ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
  • ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
  • ΤΖΕΛΕΠΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
  • ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΧΑΡΗΣ
  • ΚΑΡΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
  • ΜΑΡΚΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
  • ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

 

Σχολίασε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *