Τις απαντήσεις του προς τον Σύλλογο για την Αναβίωση και Προστασία της Παλιάς Ξάνθης κοινοποιεί στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ο συνδυασμός «Ενωτική Πρωτοβουλία Δήμου Ξάνθης-Σταυρούπολης» του Σωτήρη Τσιακίρογλου, «με την προσδοκία να συμβάλλουν πραγματικά σε ένα ουσιαστικό και γόνιμο προεκλογικό λόγο».

Το μοντέλο διασκέδασης που επικρατεί, δε μπορεί να εξακολουθεί να υφίσταται ως έχει. Τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της Παλιάς Πόλης, οφείλουν να τηρούν και να εφαρμόζουν τη νομιμότητα. Δε νοείται ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε διπλάσια και τριπλάσια έκταση τετραγωνικών μέτρων, απ’ αυτά που αναφέρει η άδεια  λειτουργίας, όπως δε νοείται, η δημιουργία αυθαίρετων κατασκευών για να εξυπηρετούνται παράνομα επιχειρηματικά συμφέροντα, σε βάρος των κατοίκων και σε βάρος των νομίμων επαγγελματιών. Η λειτουργία αντίστοιχων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, να περιοριστεί στα τμήματα του παραδοσιακού οικισμού που δραστηριοποιούνται οι υφιστάμενες επιχειρήσεις και να μην επεκτείνονται χρόνο με το χρόνο προς τον υπόλοιπο πολεοδομικό ιστό, παρεισφρύοντας ουσιαστικά μέσα στα σπίτια των κατοίκων. Προτείνουμε ένα πλαφόν αδειών για τις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος προκειμένου να αποφευχθεί μια εικόνα μονοπώλησης ή εκφυλισμού και ενθαρρύνουμε τη λειτουργία καταστημάτων που συνάδουν με το χαρακτήρα και το ύφος του οικισμού.

Αλλαγή ή τροποποίηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου και του Προεδρικού Διατάγματος για τον παραδοσιακό οικισμό όπως ισχύει από το 1996. Απεδείχθη δυσκίνητο, ανεφάρμοστο, αποτρεπτικό, για εκείνους τους κατοίκους που ναι μεν ήθελαν να ανακαινίσουν τις κατοικίες τους, αλλά τους απέτρεπαν τα άρθρα του διατάγματος. Η απλοποίηση των διαδικασιών με ευνοϊκότερους όρους, τουλάχιστον για τα κτήρια Α και Β κατηγορίας, με τη διατήρηση έστω της εξωτερικής όψης και όχι όλου του φέροντος οργανισμού, θα λειτουργούσε σίγουρα θετικά στην κατεύθυνση αυτή, όπως θα λειτουργούσε και το αυτονόητο, οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου δηλαδή, να διενεργούσαν ως όφειλαν τους απαραίτητους ελέγχους, προληπτικούς ή κατασταλτικούς ενίοτε, εφόσον οι καταστάσεις το απαιτούσαν. Το έλλειμμα της ευαισθησίας ορισμένων κατοίκων θα εξέλειπε εάν υπήρχε, για να φτάσουμε στο τρίτο ζήτημα, μια σωστή, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση, τόσο των κατοίκων όσο και των επιχειρηματιών.

Η δρομολόγηση της ίδρυσης ενός γραφείου πληροφόρησης, που θα ενημερώνει τους κατοίκους για ότι έχει να κάνει με τη γειτονιά τους, είναι απαραίτητη. Θα λειτουργούσε στο πλαίσιο ενός φορέα διαχείρισης, που πρέπει να συσταθεί, προκειμένου να ενημερώνει τόσο τους επισκέπτες, με ειδικούς ξεναγούς, ενδεχόμενα για το φυσικό κάλλος και την ιστορία της Παλιάς Πόλης, αλλά και τους κατοίκους πολύ περισσότερο, για το νομικό καθεστώς και το πλαίσιο που διέπει τον παραδοσιακό οικισμό. Θα μπορούσε να ενημερώνει για χρηματοδοτικές ευκαιρίες μέσω ενδεχομένως ευρωπαϊκών ή εθνικών προγραμμάτων, που μπορεί να προσανατολίζονται προς αυτή την κατεύθυνση.

Η σύνταξη μιας σύγχρονης κυκλοφοριακής μελέτης, αποκλειστικά για τον παραδοσιακό οικισμό, επιβάλλεται από τις υφιστάμενες συνθήκες. Η ανάγκη εφαρμογής της δε, μετά την εκπόνησή της, φαντάζει το ίδιο επιτακτική, με την τήρηση της νομιμότητας, η οποία εδράζεται πάνω στις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος.

α) Η τοποθέτηση βυθιζόμενων μπαρών στις εισόδους του παραδοσιακού οικισμού που να επιτρέπει την είσοδο μόνο στους μόνιμους κατοίκους και στα οχήματα έκτακτης ανάγκης, θα συνέβαλλε τα μέγιστα στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου που παρατηρείται σήμερα.

β) Η μετακίνηση των μόνιμων κατοίκων προς το κέντρο, αλλά και των επισκεπτών προς την Παλιά Πόλη, με ευέλικτα συγκοινωνιακά μέσα μαζικής μεταφοράς θα μείωνε το πρόβλημα ουσιαστικά.

γ) Η δημιουργία του πάρκου στην πλατεία Μητροπόλεως, όπως σχεδιάζει η Ιερά Μητρόπολη, όχι μόνο θα αναβάθμιζε αισθητικά την περιοχή, αλλά θα εξάλειφε ταυτόχρονα, την άναρχη εικόνα που παρουσιάζει ως parking σήμερα ο χώρος.

Στην κατακλείδα θα προτείναμε τη δημιουργία ενός κοινού ταμείου, στο οποίο θα συνεισέφεραν οι κάτοικοι της Παλιάς Ξάνθης, για κάποια φυσική καταστροφή που μπορεί να προκληθεί από ένα πιθανό σεισμό. Επειδή τα κτήρια της Παλιάς Πόλης είναι κατασκευασμένα πριν το 1955 έτος που εφαρμόστηκε στη χώρα μας ο πρώτος αντισεισμικός κανονισμός, οι ιδιοκτήτες τους δε δύνανται να τα ασφαλίσουν σε περίπτωση σεισμού, ακριβώς λόγω του έτους κατασκευής τους. Η ύπαρξη ενός τέτοιου αυτοχρηματοδοτούμενου μοντέλου αυτασφάλισης, σκεπτόμενοι προληπτικά, θα μπορούσε να ανακουφίσει σε πραγματικά δύσκολες στιγμές τον κόσμο, που μπορεί να είχε πληγεί από μια τέτοια φυσική καταστροφή.

Η Παλιά πόλη σαν πολιτιστικό στολίδι και αρχιτεκτονικό αριστούργημα πρέπει να ξεπεράσει τα σύνορα της και να προβληθεί ανά την υφήλιο σαν ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά μνημεία του κόσμου. Θα αναληφθούν όλες εκείνες οι πρωτοβουλίες και θα δρομολογηθούν οι εξελίξεις προκειμένου να ενταχθεί ο παραδοσιακός οικισμός στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Όταν υλοποιηθεί ο σχεδιασμός, η Παλιά Πόλη θα συγκαταλέγεται ανάμεσα στα υπόλοιπα διάσημα πολιτιστικά μνημεία και θα δεσπόζει στον κατάλογο των παγκόσμιων πολιτιστικών κληροδοτημάτων του Οργανισμού

 Ο Σωτήρης Τσιακίρογλου από τη θέση του προέδρου της Ομοσπονδίας είχε δώσει απαντήσεις στα αντίστοιχα ερωτήματα δέκα χρόνια νωρίτερα. Με επιστολές του προς το δήμαρχο Ξάνθης το 2004 και το 2005, του καταθέτει τους προβληματισμούς του για την εικόνα εγκατάλειψης και τις προτάσεις του για την αναβάθμιση της Παλιάς Ξάνθης. Αφορμή στάθηκαν οι γιορτές της Παλιάς Πόλης που ναι μεν είχαν διοργανωθεί σωστά, πλην όμως, αναδείκνυαν διογκούμενα, χρονιά με τη χρονιά, τα βασικά προβλήματα του παραδοσιακού οικισμού. Οι δύο επιστολές της Ομοσπονδίας προς το δήμαρχο Ξάνθης, εστάλησαν, η πρώτη, στις 9 Σεπτεμβρίου του 2004 και η δεύτερη στις 5 του ίδιου μήνα τον επόμενο χρόνο. (Αντίγραφα των δύο επιστολών αποστέλλονται συνημμένα).

 

Σχολίασε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *