Η βουλγαρική κοινωνία είναι ξανά αγανακτισμένη από την μεγάλη διαφορά μεταξύ των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές και των υγρών καυσίμων στη χώρα. Η τιμή του πετρελαίου πέφτει, ενώ οι τιμές των καυσίμων στην Βουλγαρία παραμένουν απαράλλαχτες…

Από την ιστοσελίδα energy.eu που συνοψίζει πληροφορίες για τα καύσιμα από όλες τις χώρες της Ε.Ε., φαίνεται πως το ντίζελ στην Βουλγαρία -πριν τους φόρους κατανάλωσης και προστιθέμενης αξίας- είναι ακριβότερο από το ντίζελ σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Ταυτόχρονα, λόγω υψηλότερων φόρων και τελών, το ντίζελ στα βενζινάδικα έντεκα χωρών της Ε.Ε. είναι ακριβότερο απ’ ό,τι στην Βουλγαρία. Όσον αφορά στη μαζική βενζίνη Α-95 η κατάσταση είναι παρόμοια.

Από τις υψηλές τιμές χάνουν οι καταναλωτές ενώ από τα χαμηλά τέλη το κρατικό ταμείο, αλλά οι παραγωγοί και οι διανομείς δεν έχουν απώλειες. Ειδήμονες σχολιάζουν πως δεν υπάρχει τρόπος οι χαμηλές τιμές των παγκόσμιων αγορών να μην επηρεάσουν την κατάσταση στη χώρα, αλλά προς στιγμήν αυτό δεν συμβαίνει. Οι τιμές κυμαίνονται ένα-δύο cents πάνω ή κάτω και αυτό είναι σκανδαλώδες. Τόσο σκανδαλώδες που ο Βούλγαρος πρωθυπουργός προσωπικά δεν απέκλεισε τα πρατήρια καυσίμων να έχουν κλείσει κάποιου είδους συμφωνία και κάλεσε την επιτροπή για την υπεράσπιση του ανταγωνισμού να ξεκινήσει έρευνα.

Η επιτροπή είχε προσπαθήσει ήδη από το 2012 να στρέψει την προσοχή της κοινωνίας προς αυτό το πρόβλημα, αποκαλύπτοντας πως μεταξύ της «Λουκόιλ Βουλγαρία», της «Ρομπετρόλ Βουλγαρία», της «Νέφτεξ Πετρόλ» και της «OMV Βουλγαρία» υπάρχει συμφωνία καρτέλ, αλλά τότε αναγκάστηκε να αναθεωρήσει τα συμπεράσματά της. Τώρα άραγε η κατάσταση θα επαναληφθεί; Φυσικά οι τιμές μπορεί να πέσουν μέσω εισαγωγής πιο φτηνών καυσίμων, αλλά ειδήμονες επιμένουν πως αυτό θα είναι πολύ δύσκολο λόγω του μονοπωλίου του διυλιστηρίου της «Λουκόιλ» στη Βουλγαρία.

Πριν από μερικές μέρες ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή να σφραγιστούν ξανά τα ρεζερβουάρ όλων των βενζινάδικων, μιας και τα πρατήρια παραποιούν την ποσότητα και την ποιότητα των καυσίμων που πουλάνε. Σε κάποιες περιπτώσεις το τερεβινθέλαιο φτάνει τα 40%, ενώ παρά το ότι είναι καλοκαίρι και οι άνθρωποι ταξιδεύουν για τις διακοπές τους, τα κατάστιχα δείχνουν τις πωλήσεις να πέφτουν.

Αρκετοί είναι αυτοί που υποθέτουν πως το κράτος είναι όμηρος των διυλιστηρίων και των διανομέων και πως, ειδικά εν όψει των φθινοπωρινών εκλογών, δεν υπάρχει πολιτική θέληση για κυβερνητική παρέμβαση όσον αφορά στην εξισορρόπηση των τιμών. Η αλήθεια όμως είναι πως όποιος πετύχει την αλλαγή θα έχει προβάδισμα στην εκλογική αναμέτρηση, μιας και η κατάσταση με τα καύσιμα έχει γίνει ανυπόφορη.

πηγή: B.N.R. – κείμενο: Στοΐμεν Παβλόφ, μετάφραση: Αγάπη Ασπρίδου

 

Σχολίασε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *