Φιλοσοφία για παιδιά στη “Φιλαναγνωσία”

Κάθε Σάββατο (11.00 με 12.00 και 12.00 με 13.00) για παιδιά από επτά έως δώδεκα ετών (χωρίζονται σε ηλικίες) φιλοσοφούμε μέσα από τα παραμύθια στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας. Για περαιτέρω πληροφορίες, καλέστε στο τηλέφωνο 25410 67540“. Ένα ακόμη εξόχως ενδιαφέρον νέο βήμα από τη “Φιλαναγνωσία”, που εξηγεί:

Φιλοσοφία για παιδιά

Από τον Πυθαγόρα και τον Επίκουρο μέχρι τον Yaspers και τον Lipman, σε συσχέτιση με την πεζογραφία και την ποίηση.

Τα θέματα-μαθήματα θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τον άνθρωπο, το λογικό του, την ψυχή του, την κοινωνία, την ιστορία, τις θρησκείες, την αλήθεια, τη φιλία, τις ηθικές και κοινωνικές αξίες, την εργασία, το εμπόρευμα, την παραγωγή, την ανταλλαγή, την οικονομία και τις κρίσεις της, την εκμετάλλευση, την αλλοτρίωση, την ελευθερία, τον έρωτα, την αγάπη, τη ζωή, την ευτυχία, τον θάνατο, την πολιτική, το κράτος, τους φιλοσόφους και τη διδασκαλία τους, τις πρώτες αρχές του κόσμου, τη μεγάλη έκρηξη, τις μαύρες τρύπες, το σύμπαν και τους νόμους που το κυβερνούν καθώς και τη θέση τους μέσα σ’ αυτό.

«Φιλοσοφία για παιδιά μέσω παραμυθιών»

Το κίνημα «Φιλοσοφία για παιδιά» είναι ένα φιλοσοφικό-παιδαγωγικό κίνημα που το πρωτογνωρίσαμε στην Αμερική τη δεκαετία του 1970 με τον Matthew Lipman που αναγνωρίζεται ως ιδρυτής της φιλοσοφίας για παιδιά. Έδωσε μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων “συλλογιστικής”, στη σκέψη τους μέσω της διδασκαλίας της λογικής. Ο Lipman μέσω των ερευνητικών προγραμμάτων υποστήριξε πως η φιλοσοφία είναι μια δραστηριότητα (και όχι ένα σύνολο θεωριών και δεδομένων) που έχει τη δυνατότητα και πρέπει να ασκείται σε παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως δεκαεπτά ετών ως ερευνητική, διαλογική και κριτική διαδικασία. Ο Lipman υποστήριζε πως η ικανότητα των παιδιών να σκέφτονται αφαιρετικά, τα φέρνει πιο κοντά στη φιλοσοφία.

Η ιδέα μιας φιλοσοφίας για τα παιδιά επεκτάθηκε σε αρκετές χώρες της Ευρώπης με ταχύτατη επιτυχία, μελετάται συνεχώς μέσα από μία ογκώδη βιβλιογραφία και συνεχώς εξελίσσεται. Ας θυμηθούμε λιγάκι τον Σωκράτη και θα ανακαλύψουμε την ταύτιση αυτής της ιδέας. Αν και ο Lipman εξοστρακίζει αυτή την ιδέα και στέκεται στη λογική, οι μέθοδοι του Σωκράτη ήταν ιδιαίτερα βοηθητικές. Οι βασικές μέθοδοι που ακολουθούσε ο Σωκράτης ήταν η «διαλεκτική» και η «μαιευτική», που μέσα από αυτές οδηγούσε τους νέους να ανακαλύψουν την αλήθεια μέσω ερωτημάτων που τους έθετε και μέσω του διαλόγου. Στόχος του ήταν να μάθει στους νέους πώς να σκέφτονται και όχι τι να σκέφτονται. Ως προς το πρόγραμμα που έθεσε ο Lipman, στόχος του είναι να οξύνει την κριτική σκέψη των παιδιών από τη νεαρή τους ηλικία, έτσι ώστε να κατακτήσουν εκείνα τα στοιχεία τα οποία θα τα κάνουν στο μέλλον ενεργούς και δημοκρατικούς πολίτες.

Αφορμή είναι ένα λογοτεχνικό βιβλίο: διήγημα, μυθιστόρημα, παραμύθι, με έναν κεντρικό ήρωα που θέτει τους προβληματισμούς του. Ειδικότερα, αν ο ήρωας είναι της δικής τους ηλικίας, θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των παιδιών, θα ταυτιστούν μαζί του και θα προσπαθήσουν να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν τεθεί στην ιστορία.

Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος τα παιδιά μαθαίνουν:

  • Να σκέφτονται
  • Να οξύνουν την κριτική σκέψη τους
  • Να αναπτύσσουν τις ικανότητες πειθούς
  • Να ακούν και να επεξεργάζονται την άποψη του συνομιλητή τους.

 

0 Reviews

Write a Review

Super User

Read Previous

Ποιος θα μας σώσει από τους «σωτήρες»;

Read Next

Απαγόρευση της μπούρκας και πρόστιμο 150 ευρώ στην Αυστρία

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *